

7 Jacques Rancière, The Politics of Aesthetics.The luminous and numinous darkness of his poetry calls forth a silent story where the mundane and the eternal connect, a silence which may be qualified, after his own words as "grainy silence, textured silence," a silence that summons an intensive listening and ushers in a new space: "a space of your own within earshot of something huge." 6 Probing into the dark Weaving ethical and aesthetic concerns, Paul Farley's lyrical poetry foregrounds a new awareness of man's relationship with the earth: in the midst of a disconnected, technical, science-oriented society where man has irremediably been cut off from the sensible world and from the Other, Paul Farley reasserts the persistence of dark, secret pockets of meaning. His landscapes "of reservoirs and grimy seaports and old record shops and scrubby cul-de-sacs on the edge of town" 5 bring to our attention to the unremarked sensible that lies in the wreckage of our contemporary urban spaces. 6 "In conversation: Mark Haddon and Paul Farley", (.)Ħ We shall see how, by probing into darkness Paul Farley sketches out new modalities of the visible that weld together poetics and politics.5 "In conversation: Mark Haddon and Paul Farley", (.).Au cœur d'une société déconnectée, obsédée par sa propre technicité, et où l'homme s'est coupé du monde sensible et des autres, Paul Farley redéfinit ainsi les modalités du visible en tissant ensemble le poétique et le politique et déploie une attention au monde qui est à la fois d'ordre esthétique et éthique. La terre devient ainsi cette "pellicule obscure" ( The Dark Film, titre d'un recueil de poèmes publié en 2012) sur laquelle le lecteur est invité à déchiffrer les traces d'une nature au sein de laquelle l'humain et le non-humain ne sauraient être dissociés. Cette étude interroge ce mode d'attention spécifique à travers lequel le poète ouvre une brèche dans la matière et explore les ténèbres pour y déceler la source du visible. Dans ses deux recueils de poésie The Boy from the Chemist is Here to See You (1998) et The Ice Age (2002), Paul Farley explore les dichotomies classiques opposant nature et culture, microcosme et macrocosme dans une écriture poétique novatrice qui définit un engagement éthique et façonne une relation à la terre qui prône une attention radicale à l'infime comme à l'infini.
